Jen tak pohledem nepoznáme, jestli je tlak v našich pneu správný. Pokud už tedy kolo nesedí na ráfku. Přitom hodnota nahuštění ovlivňuje spotřebu paliva. Ta správná hodnota šetří naši peněženku i životní prostředí. V krajním případě rozhoduje o našem životě nebo neživotě.
Proto EU přišla s povinnou kontrolou tlaku v pneumatikách v nově registrovaných autech v EU. Právě tomu jsou čtyři roky, kdy pro ně legislativa vstoupila v platnost. Nové typy aut žádající o schválení musely systémem disponovat dokonce o dva roky dříve.
Existence čidel v našem vozidle nám je připomínána v současné době v pneuservisech, kdy při uvolňování kol padá řečnická otázka: „Vy máte čidla, co?“ Někteří máme. Víme vlastně co, kde, jak a proč?
Povinná kontrola tlaku v pneumatikách označovaná i jako TPMS – Tire Pressure Monitoring System je systém revize hustoty vzduchu v pneumatikách. Neboli kontrola dostatečného nahuštění kol. Indikace by měla řidiče upozornit, pokud tlak klesne pod 20 % nastavené hladiny.
Druhy TPMS
Existují dva systémy, které automobilky implementují.
– Pasivní: řídící jednotka auta vyhodnocuje data, která nejsou zjišťovaná přímo kvůli kontrole tlaku
o Jedná se o nepřímé měření
o Vyhodnocovány jsou údaje z ABS senzorů nebo jiných snímajících rychlost otáčení kola
o Detekují, pokud se některá z pneumatik otáčí rychleji než ostatní. Pokud kolo ujde, zmenší se jeho průměr. A tak se musí pro překonání stejné vzdálenosti vícekrát protočit. Informaci o problému teda nedostanete, pokud je auto stojící.
– Aktivní: v každé pneumatice na disku u ventilku je instalován senzor, který bezdrátově vysílá data řídící jednotce vozu
o Tlak je měřen přímo
o Senzory obsahují baterie, které vydrží 5 – 10 let
Nezapomeňte, že byste měli kontrolovat každý měsíc příslušný tlak fyzicky přímo na pneumatice. Sensory varují, ale až po časové prodlevě, kdy dojde s k určitému procentnímu poklesu.