Jen tak pohledem nepoznáme, jestli je tlak v našich pneu správný. Pokud už tedy kolo nesedí na ráfku. Přitom hodnota nahuštění ovlivňuje spotřebu paliva. Ta správná hodnota šetří naši peněženku i životní prostředí. V krajním případě rozhoduje o našem životě nebo neživotě.

Proto EU přišla s povinnou kontrolou tlaku v pneumatikách v nově registrovaných autech v EU. Právě tomu jsou čtyři roky, kdy pro ně legislativa vstoupila v platnost. Nové typy aut žádající o schválení musely systémem disponovat dokonce o dva roky dříve.
zničená pneumatika

Existence čidel v našem vozidle nám je připomínána v současné době v pneuservisech, kdy při uvolňování kol padá řečnická otázka: „Vy máte čidla, co?“  Někteří máme. Víme vlastně co, kde, jak a proč?

Povinná kontrola tlaku v pneumatikách označovaná i jako TPMS – Tire Pressure Monitoring System je systém revize hustoty vzduchu v pneumatikách. Neboli kontrola dostatečného nahuštění kol. Indikace by měla řidiče upozornit, pokud tlak klesne pod 20 % nastavené hladiny.
prázdná pneumatika

Druhy TPMS

Existují dva systémy, které automobilky implementují.

          Pasivní: řídící jednotka auta vyhodnocuje data, která nejsou zjišťovaná přímo kvůli kontrole tlaku


o   Jedná se o nepřímé měření


o   Vyhodnocovány jsou údaje z ABS senzorů nebo jiných snímajících rychlost otáčení kola


o   Detekují, pokud se některá z pneumatik otáčí rychleji než ostatní. Pokud kolo ujde, zmenší se jeho průměr. A tak se musí pro překonání stejné vzdálenosti vícekrát protočit. Informaci o problému teda nedostanete, pokud je auto stojící.

          Aktivní: v každé pneumatice na disku u ventilku je instalován senzor, který bezdrátově vysílá data řídící jednotce vozu


o   Tlak je měřen přímo


o   Senzory obsahují baterie, které vydrží 5 – 10 let

 

Nezapomeňte, že byste měli kontrolovat každý měsíc příslušný tlak fyzicky přímo na pneumatice. Sensory varují, ale až po časové prodlevě, kdy dojde s k určitému procentnímu poklesu.