Spotřebitel má hlavní slovo v marketingovém průmyslu. Jsou na to metodiky, jak otestovat spotřebitele, ale konečné slovo má stejně on.
Marketing je pro laika obrovská neznámá. Je spousta lidí, kteří se zabývají výzkumem a hledáním nových potravin chuťově obohacených tak, aby zákazníka zaujaly. Protože čím více nakoupíme, tím vyšší zisky výrobcům přinášíme. Jsou vynakládány obrovské výdaje na testování vzorků, jak zákazník přijme novou potravinu a zda ji tím pádem i nakoupí.
Potravinářský průmysl je velkým molochem. Je na něho vyvíjen tlak na to, aby zákazníci mohli nakupovat zdravé potraviny. Ty teď letí a poptávka po nich se zvyšuje. Není problém vyrobit potravinu bez konzervantů a dobře ji zabalit třeba ve vakuu, aby se tam nehromadily nežádoucí mikroorganismy. Jenže, když takovýto zdravý produkt otevřete, musíte ho spotřebovat hned. Nelze ho skladovat v lednici tak, jak je běžný zákazník zvyklý uschovávat např. načatý salám 3 nebo 4 dny. Salám v lednici vydrží, protože je zásoben konzervanty a my jsme na to vlastně už zvyklí. A to, že cokoliv načatého uschováme v lednici a klidně se k tomu vrátíme za týden a potravina vypadá stále jako čerstvá, nás už ani nezarazí. Takže zde může nastat problém právě se zdravými potravinami, které konzervanty neobsahují. Zákazníci na to nejsou zvyklí a pokud potravinu, která éčka neobsahuje, pohodí opět v lednici na pár dnů, dovedete si představit, co to s takovýmto produktem udělá. Je třeba mít na paměti nejen výživové hledisko, ale i hygienické. To, že vydrží, je díky konzervantům. Proto je třeba začít a pokračovat s převýchovou zákazníků tak, aby při nákupech zdravých potravin přemýšleli o tom, že tyto mají zkrácenou dobu trvanlivosti.
Při nákupech dbejte na čerstvost a kvalitu surovin. Dávejte přednost produktům z vašeho blízkého okolí nebo alespoň regionu. Rodinné nákupy plánujte, pište si seznamy a před odchodem do obchodu je ještě překontrolujte. Vyškrtejte ty, jichž máte dostatek, nekupujte do zásoby v případě, že je v záruční lhůtě nestihnete spotřebovat. Každá nespotřebovaná a vyhozená potravina je výsměchem lidem, kteří trpí nouzí a nedostatkem potravin. Mějme to na paměti vždy, když nakupujeme. Kupujme tolik, kolik jsme schopni sníst.